Friday 20 May 2016

Bye protokol

Baru-baru ni buat postmortem, walaupon dah nak dekat sebulan event habis tapi tak kisah la sbb semua org busy terok kan.
Mungkin aku kongsikan sikit pasal biro yang aku pernah join sepanjang event dinner ni..
Biro Protokol, mulanya aku terpilih sebab aku join Sekreteriat Komunikasi Korporat, presiden sekreteriat calonkan a fews, pastu aku dan kawan aku terpilih,  aku sebagai KP(protokol) dan kawan aku sebagai FM(flow mg)

mula2 semangat jugak sebab dah pernah pegang jawatan ni masa kat matrik, tapi rupanya tak semudah yang disangka, sumpah!

Aku start belajar pasal protokol tru pakcik google dan abg kakak senior. Sbb basic protokol yang aku ada tak mampu nak drive aku untuk handle event ni.

Dapat task yang aku kena buat
1. teks emcee
2. teks pengarah
3. teks vvip
4. teks wakil pelajar
5. teks pengetua kolej
6. running order
7. cari ajk protokol seramai 30 org~
8. tetapkan tugas ajk
9. meeting ajk
10. buat jadual rehearsal
11. buat jadual training emcee
12. kena turun setiap kali training emcee

Banyak lagi sebenarnya kalau nak point kan setiap task protokol..tapi 12 point ni pon aku dah hampir terjun laut.. :D

Sakit jugak keja bahagian protokol ni, susah bila kita berhadapan dengan orang yang tak tau apa2 pasal protokol pastu serang hendap :D auch, rasa macam nak terjun kolam, panas berasap telinga. Kena banyak sabar, sangat2 penting sabar tu. Aku hampir give up pasal protokol ni, tapi bila akak2 dgn abg2 senior yang tahu pasal protokol ni turun bagi semangat, time tu rasa macam boleh bernafas balik.. sbb diorang adalah org yg betul untuk tegur kami.

satu pesanan aku pada diri aku sendiri, walau satu hari nanti aku dah tak ada di bahagian protokol, dan hadir ke majlis yang sememangnya berprotokol,  tak boleh sesekali judge ikot suka hati kalau x tau apa2 yg jadi pada event tu.
aku dah pernah ada kat bahagian protokol for 2 years so mmg faham giler penat lelahnya ajk2 bahagian protokol ni.

^_~

No comments:

Post a Comment